Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009

Υπέρ ελπίδος

Το επιτύμβιο "Δεν ελπίζω τίποτα, δε φοβούμαι τίποτα, είμαι λέφτερος" είναι ναρκωτικό. Ανακουφίζει την ανάγκη που έχει κανείς ώρες-ώρες να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι στα διλήμματα και στους ψυχολογικούς εκβιασμούς που μεταχειρίζονται οι πάσης φύσεως εξουσίες, είτε έχει εθελούσια υποταχθεί σ' αυτές είτε απλώς τις ανέχεται, γεννά μια ψευδαίσθηση επαναστατικής διάθεσης, ντύνει την τάση της αντίδρασης και την καταπραΰνει μ' έναν λογοτεχνίζοντα μανδύα που φροντίζει, με τις δύο πρώτες γραμμές, να κρύψει την πολυπλοκότητα του κόσμου και της ζωής και να αναδείξει, με την τρίτη, την ελευθερία ως τον υπέρτατο σκοπό, τη δικαίωση, το τέλος.

Το ναρκωτικό αυτό, ως μέσο, με πείθει. Πράγματι, δηλαδή, κάνει αυτό που υπόσχεται. Το ερώτημα, όμως, είναι αν το θέλει κανείς ή, έστω, αν το χρειάζεται. Αν δηλαδή η ελευθερία είναι ο σκοπός της έρημης αυτής ζωής και, αν είναι, αν αξίζει τον κόπο να πληρώσει κανείς το τίμημα να μη φοβάται και να μην ελπίζει τίποτα προκειμένου να την κατακτήσει. Και φυσικά, ακόμη κι αν η περί ης ο λόγος φράση δεν είναι μια πρόταση αλλά απλώς μια πανηγυρική εκδήλωση κατάκτησης της προσωπικής ευτυχίας ή ολοκλήρωσης, ουδεμίας ασυλίας τυγχάνει κριτικής ή συζήτησης, κυρίως επειδή προέρχεται από έναν άνθρωπο που καιγόταν από την ανάγκη και την ηδονή της αναζήτησης, όπως και της αγωνίας να την εκφράσει και, επομένως, να τη μοιραστεί.

Και προτού αναλογιστεί κανείς αν αξίζει η ελευθερία το τίμημά της, ας αναλογιστεί πρώτα ποιό είναι το τίμημα των τιμημάτων της. Προσωπικές, βέβαια, είναι οι αξίες του καθενός, αλλά ο "λέφτερος", όπως περιγράφεται από το Ν. Καζαντζάκη, είναι ο άνθρωπος που είναι απόλυτα μόνος. Απελπιστικά, κυριολεκτικά, μόνος. Ούτε καν αυτάρκης, γιατί δεν καθορίζεται από ανάγκες κι εξαρτήσεις, δεν τον νοιάζει ο κόσμος, δεν έχει αισθήματα να τον παροτρύνουν ή να τον καθοδηγούν, δεν επικοινωνεί. Κι όχι γιατί το συνειδητοποίησε, αλλά γιατί το θέλησε, το επεδίωξε.

Τέτοια ελευθερία δεν την εύχομαι σε κανέναν. Ταιριάζει μόνο σε νεκρούς και σ' επιτύμβιες στήλες.


Δ

3 σχόλια:

  1. Καλησπέρα

    Αν ίσχυε αυτό, που γράφεις, θέτοντας το ως ερώτημα:
    "Αν δηλαδή η ελευθερία είναι ο σκοπός της έρημης αυτής ζωής και, αν είναι, αν αξίζει τον κόπο να πληρώσει κανείς το τίμημα να μη φοβάται και να μην ελπίζει τίποτα προκειμένου να την κατακτήσει.",
    τότε σίγουρα δε θα είχαμε γαλουχηθεί άπαντες (μηδενός εξαιρουμένου, εκτός από τον Καζαντζάκη ίσως),με τούτο το πολύ κοινότοπο:
    "η ελπίδα πεθαίνει τελευταία"
    που προσωπικά, ως φράση, δεν τη χρησιμοποιώ ποτέ, γιατί τη θεωρώ τόσο αυτονόητη που εκνευρίζομαι είτε να τη λέω είτε να την ακούω.
    Τη λένε όμως όλοι όλη την ώρα, αυτοπαρηγορούμενοι,θαρρείς, και σα να υποκλίνονται σε κάποια αόρατα δεσμά, που ωστόσο, είναι απαραίτητα για τον αυτοπροσδιορισμό μας και την αυτοπαραμυθία μας.
    Τελικά τι είναι η ελπίδα; Δεν είναι αυτά τα διάφανα νήματα που πιστεύουμε, στο βάθος, πως θα μας δείξουν το δρόμο που οδηγεί
    από την πραγματική κατάσταση στην επιθυμητή;
    Και μη μου πεις κανείς πως ενδέχεται η πραγματική και η επιθυμητή να είναι ταυτόσημες, γιατί θα...συμφωνήσω και μάλιστα απόλυτα!
    Εκεί που θα διαφωνήσω όμως - εξίσου απόλυτα με πριν - θα είναι να δεχτώ πως είναι ίδιον της ανθρώπινης φύσης να νιώθει επί μακρού αυτήν την ταύτιση. Δε γίνεται αυτό. Γιατί αν γινόταν, δηλαδή αν η βιωμένη πραγματικότητα
    ταυτιζόταν στη συνείδηση του ανθρώπου με την επιθυμητή (άκρως αντιαριστετολικό, αφού προϋποθέτει την απουσία της εντελέχειας από την ανθρώπινη φύση), τότε θα σταματούσε κάθε μορφής αλλαγής και εξέλιξης και προόδου.

    Επεκτάθηκα και δε νομίζω πως το εξαντλώ, έχω κι άλλα να πω διάφορα, θα αρκεστώ όμως τελικά να πω αυτό που θα μπορούσα να έχω γράψει από την αρχή γλυτώνοντάς σε από τόσο φλυαρία:

    Αγαπητό ρακάδικο, για μια ακόμη φορά είμαι σύμφωνη με όσα λες και μου αρέσει πολύ ο τρόπος που τα λες.
    Και επίσης ελπίζω, τώρα που θα κλειστούμε, λόγω καιρού, να μας γράφεις συχνότερα.
    [Επίσης ελπίζω κι άλλα διάφορα και φοβάμαι ακόμη περισσότερα :)]

    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος13/10/09, 12:25 π.μ.

    Πάντα συμλήρωνα αυτό το πολυχρησιμοποιημένο απόφθεγμα με την πρόταση:"Δεν αγαπώ κανένα
    αν θέλω να είμαι ελεύθερη..." Φυσικά δεν το κατάφερα.Ο παράγοντας που δημιουργεί τις μεγαλύτερες δεσμεύσεις στη ζωή μας κατά τη γνώμη μου είναι η αγάπη.
    Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Β. συμφωνώ, η αγάπη ή η επιθυμία για αγάπη. Η επιθυμία για ελευθερία έρχεται κυρίως σε περιόδους κρίσης της αγάπης...
    Ευχαριστώ για το σχόλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή